Sortowanie
Źródło opisu
Katalog księgozbioru
(20)
Forma i typ
Książki
(20)
Poezja
(18)
Proza
(2)
Dostępność
dostępne
(19)
nieokreślona
(1)
Placówka
Filia nr 7
(19)
Filia nr 16
(1)
Autor
Kusion Mariusz
(2)
Marek Adam (1969- )
(2)
Aulich Arkadiusz (1979- )
(1)
Burgiełł Joanna (1986- )
(1)
Cygan Renata
(1)
Dudzińska Łucja (1960- )
(1)
Dynarek Aleksander
(1)
Fado Kati (1972- )
(1)
Fijałkowski Tomasz (1977- )
(1)
Giesko Anna
(1)
Gołąbek-Motowidło Joanna (1985- )
(1)
Groszkowski Artur
(1)
Iwaniec Renata (1973- )
(1)
Jaworska Wioletta (1973- )
(1)
Kacperowska Dagmara
(1)
Michalewska Katarzyna (1964- )
(1)
Mróz Daniel (1917-1993)
(1)
Młodkowski Marcin
(1)
Ryś Lidia
(1)
Stepaniuk Olena
(1)
Stępień Jan (1949- ; pisarz)
(1)
Tlałka Anna (1983- )
(1)
Tomsia Teresa (1951- )
(1)
Urbaniak Janusz (1950- )
(1)
Ściupider-Młodkowska Mirosława (1981- )
(1)
Śnieżek-Markiewicz Aleksandra
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(15)
2010 - 2019
(5)
Okres powstania dzieła
2001-
(20)
Kraj wydania
Polska
(20)
Język
polski
(20)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(20)
Temat
Dedykacja
(4)
Dedykacje
(1)
Ekfraza
(1)
Grafika polska
(1)
Gatunek
Wiersze
(18)
Broszura
(2)
Miniatura literacka
(1)
Opowiadania i nowele
(1)
20 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Za siebie / Arkadiusz Aulich. - Wydanie I. - Poznań : Font, 2023. - 49, [3] strony ; 21 cm.
Forma i typ
Przynależność kulturowa
Temat
Gatunek
Egzemplarz książki w Filii nr 6 z dedykacją autora.
Dedykacja: Życzę miłej lektury czytelnikom Miejskiej Bibliotece Publicznej w Kaliszu. Arek Aulich. 03.06.2023 Kutno - Kalisz.
Publikacje ukazują się pod partonatem Stowarzyszenia Pisarzy Polskich.
Liryka Arkadiusza Aulicha w tomie Za siebie zaskakuje sentencjalnością wyrazu(...). Arkadiusz Aulich sprawnie nawiązuje w wierszach do filmów, malarstwa, literatury, co poszerza pole interpretacji. [nota wydawcy]
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Filia nr 7
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-1 W (1 egz.)
Filia nr 6
Egzemplarze są obecnie niedostępne
Książka
W koszyku
Osobodramy : zbiór nowel / Joanna Burgiełł ; [grafiki Aleksander Dynarek]. - Poznań : FONT, 2018. - 126, [2] strony : ilustracje ; 21 cm.
(Laboratorium Literackie ; 1)
W debiutanckim tomie opowiadań zatytułowanym Osobodramy Joanna Burgiełł odważnie eksperymentuje z konstrukcją postaci literackich. Pod piórem autorki bohaterowie – niczym uczestnicy psychodramy odgrywający w improwizowanych scenach własne przeżycia, konflikty i fantazje – kolejno odkrywają się w słowach przed czytelnikiem, choć nie zawsze robią to przed samym sobą. W tej swoistej dramaturgii mowy odsłaniają się doświadczenia, pragnienia i lęki, nierzadko dochodzą też do głosu: „trzeźwe szaleństwo”, obsesje, dziwactwa. Pogłębiona obserwacja psychologiczna idzie tu w parze ze sprawną indywidualizacją języka postaci. Joanna Burgiełł, zagłębiając się w meandry ich wnętrza i sondując powikłane relacje, które współtworzą, podejmuje grę z konwencjami literatury popularnej. Prowadzi tę grę w sposób wysokoartystyczny i wyrafinowany, ponieważ wie, że jej stawką jest wiedza o człowieku.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Filia nr 16
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.162.1-3 W (1 egz.)
Książka
W koszyku
Afazja / Kati Fado. - Wydanie I. - Poznań : FONT, 2024. - 60, [2] strony ; 22 cm.
(Biblioteka FONT ; t. 74)
Forma i typ
Przynależność kulturowa
Gatunek
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Filia nr 7
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.162.1 W (1 egz.)
Książka
W koszyku
Poprzedni właściciele / Tomasz Fijałkowski. - Wydanie I. - Poznań : FONT, 2024. - 46, [2] strony ; 22 cm.
(Biblioteka FONT ; t. 72)
Forma i typ
Przynależność kulturowa
Gatunek
„Poprzedni właściciele” to Nagroda Główna w 1. Ogólnopolskim Konkursie na Książkę Poetycką FONT (kategoria: po debiucie). W „Poprzednich właścicielach” wita nas niezwykły gospodarz. Przybiera różne role – uczy i egzaminuje, a zatem dzieli się wiedzą. Ale jest także „debiutantem”, coś pisze, choć to pisanie mu gdzieś umyka. Dopiero zaczyna, choć ma poczucie, że właściwe to powinien już zbliżać się do kresu. Goni więc, ze świadomością swojej samotnej, osobnej, drogi. Podmiot Tomasza Fijałkowskiego skupia się na człowieku. I to tym szczególnego rodzaju, bo pojedynczym, wsobnym, w jakiś sposób wyodrębnionym. Często pojawiają się tu jakieś portrety, głównie osób stojących (idących) gdzieś obok, „tyłem”. W wielu z nich odbija się sam podmiot, dopuszczający nas również do swoich (bardzo wczesnych) wspomnień. To zaledwie migawki, choć pozwalające, by w umyśle czytelnika można było przekształcić je w większe opowieści. Stopniowo ramy obrazu się poszerzają i powstają także poetyckie krajobrazy. Nie są to widoczki jak z pocztówek, to raczej scenerie, które z jakichś powodów głęboko wryły się w pamięć, albo też są bardzo świeżymi wspomnieniami, jakie podmiot nadal przeżywa, analizuje, usiłuje trwale zapisać w umyśle. [dajprzeczytac.blogspot.com]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Filia nr 7
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.162.1 W (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ziemia wcale nie jest okrągła / Anna Giesko. - Wydanie I. - Poznań : Font, 2024. - 47, [3] strony ; 21 cm.
(Biblioteka FONT t. 75)
Autor
Forma i typ
Przynależność kulturowa
Gatunek
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Filia nr 7
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.162.1 W (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka FONT t. 44)
Debiut Joanny Gołąbek-Motowidło jest pełen ruchu, nie tylko w przestrzeni, ale i w egzystencjalnym podejściu autorki do samej siebie i do życia. Nie może pozostać obojętna wnikliwość obserwacji oraz... miłość: ta cicha, poddana losowi, a także nieokiełznana, bezpośrednia, śmiała i wyzywająca, która balansuje na granicy sacrum i profanum. Termin boskości pojawia się jako wyróżnik wyjątkowości – przecież miłość jest wszystkim, posiada niebiańskie znamiona boskości albo odwrotnie, to Bóg jest miłością, a autorka uważa, że może być rozkoszą. Tom "dochodząc" ukazuje moc sprawczą naszych pragnień i spełnień, tutaj fizyczność idzie w parze z duchowością, chociaż traktujemy ją zgodnie z powszechnym określeniem stanu popełnianego „w myślach, słowach i uczynkach”. Joanna Gołąbek-Motowidło stawia na konkret, czasem potrzebuje poetyckich ozdobników, chociaż „słowa przyklejają się do podeszwy jak wyżuta guma”. Łucja Dudzińska [lubimyczytac.pl]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Filia nr 7
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.162.1 W (1 egz.)
Książka
W koszyku
Przekrój dwóch planet / Renata Iwaniec. - Wydanie I. - Poznań : FONT, 2022. - 77, [3] strony ; 22 cm.
(Biblioteka FONT t. 63)
Forma i typ
Przynależność kulturowa
Gatunek
"Przekrój dwóch planet" to poezja dnia codziennego i mogłaby stać się obowiązkową lekturą dla osób piszących wiersze o dojrzewaniu do kochania, o pragnieniach, rozterkach; a przede wszystkim dla czytelników, którzy emocje, miłość i spełnienie stawiają w centrum swoich przeżyć." - Łucja Dudzińska [lubimyczytac.pl]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Filia nr 7
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.162.1 W (1 egz.)
Książka
W koszyku
Insomia : podżebrze / Wioletta Arleta Jaworska. - Wydanie I. - Poznań : Font, 2020. - 55, [4] strony : ilustracje ; 21 cm.
(Biblioteka FONT t. 52)
Forma i typ
Przynależność kulturowa
Gatunek
„Insomnia. podżebrze” Wioletty A. Jaworskiej, to debiut poprzedzony sukcesami na ogólnopolskich konkursach literackich; zawiera introwertyczne odczuwanie problemów, alienacji, utraty. Znamienna i przejmująca, pełna lęków, przeczuć jest część tomu poświęcona matce i jej odejściu. Istotne są symbole, metafory, słownictwo zwiększające wizyjność i liryzm poszczególnych wierszy, cykli, które określają na wiele obrazowych sposobów: tęsknotę, potrzebę czułości, wzajemne pozytywne relacje oraz motywy zakorzenienia (bo „wszystko ma swój korzeń”). Podżebrze traktuję jako centrum odczuwania, zrozumienia, uzależnione od bliskości, cykliczności czasu, miejsca; od rywalizacji lata z nieuchronną jesienią i mroźnym przemijaniem. Centrum uzależnione od tej przysłowiowej kropli, która drąży, drąży kamień. Jaworska sprawnie ukazuje, jak brak rodzinnych więzi nas osłabia, zaburza codzienność, rodzi poczucie bezsensu, prowokuje do poszukiwania tożsamości, ciągłego potwierdzania poczucia własnej wartości. Zaletą tomu „insomnia. podżebrze” jest wyszukany liryzm, a żarliwość uwikłania, przeżywania nie może czytelnika pozostawić obojętnym. Łucja Dudzińska [lubimyczytac]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Filia nr 7
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.162.1 W (1 egz.)
Książka
W koszyku
Blizny / Dagmara Kacperowska ; [autor grafiki Artur Groszkowski]. - Wydanie I. - Poznań : Font, 2023. - 40, [3] strony : 1 grafika ; 21 cm.
Forma i typ
Przynależność kulturowa
Temat
Gatunek
W Filii nr 6 egzemplarz z dedykacją.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Filia nr 7
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-1 W (1 egz.)
Filia nr 6
Egzemplarze są obecnie niedostępne
Książka
W koszyku
Alterfakty / Mariusz S. Kusion ; [zdjęcia: Mariusz S. Kusion]. - Wydanie I. - Poznań : Font, 2021. - 35, [4] strony : ilustracje ; 21 cm.
Forma i typ
Przynależność kulturowa
Gatunek
Na stronie redakcyjnej: t. 55 - oznacza kolejną pozycję wydawniczą zredagowaną przez konkretnego redaktora.
Okres pandemii Covid-19 przeorganizował, przewartościował nasze życie zawodowe, osobiste, twórcze. Mariusz S. Kusion w swoich wcześniej wydanych książkach udowodnił czytelnikowi „że wszędzie można znaleźć poezję” i przedstawił się jako poeta o indywidualnej, rozpoznawalnej dykcji poetyckiej, piszący wiersze społecznie zaangażowane. Nie powinno więc dziwić, że trzeci tom – arkusz wierszy „Alterfakty” koresponduje z poprzednimi publikacjami. Jest krótkim, refleksyjnym sprawozdaniem z rzeczywistości. Staje się osobistym dokumentem i wizualizuje codzienność, emocje, ważniejsze społecznie wydarzenia, także za pomocą charakterystycznych dla tego okresu skanów i fotografii jego autorstwa. Mariusz S. Kusion, pisząc wstęp „Co autor miał na myśli”, przybliżył nam swoje działania oraz warunki w jakich powstawały wiersze pełne ciekawych obserwacji, celnych wniosków nasyconych logiką realizmu i filozoficznym podejściem. Zachęcam do lektury „Alterfaktów”, gdyż poezja może wspierać formy radzenia sobie z wewnętrznym katharsis, jakie wywołuje funkcjonowanie w warunkach wielu ograniczeń. [Łucja Dudzińska]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Filia nr 7
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-1 W (1 egz.)
Książka
W koszyku
Błąd w sztuce / Mariusz S. Kusion ; [projekt okładki i ilustracje: Renata Cygan]. - Wydanie I. - Poznań : FONT, 2019. - 53, [3] strony : ilustracje ; 21 cm.
(Biblioteka Poezji / Na Krechę ; t. 24)
Forma i typ
Przynależność kulturowa
Temat
Gatunek
W książce dedykacja: Życzę wszelkiego dobra dla Czytelników MBP im. Adama Asnyka w Kaliszu! - MK - Kraków 19 VI 2023.
„Błąd w sztuce” to zderzenie koloru grafik Renaty Cygan z feerią słów Mariusza S. Kusiona. To mocne uderzenie nie pozostawia czytelnika bez reakcji. Czytamy zaangażowane społecznie wiersze o naszym rozwoju: cywilizacyjnym, osobistym, emocjonalnym. Indywidualny świat słowa Mariusza Kusiona, konsekwentnie nawiązuje do debiutu „Zarządzanie zasobami emocjonalnymi” – nadal obraca się w kręgach skojarzeń uwarunkowanych językiem zwrotów: ekonomicznych, bankowych, prawniczych. I tworzy to swoistą lirykę, którą można czytać wiele razy, i odkrywać na wiele sposobów. Tytuł tomu prowokuje, skłania nas do szukania i zastanawiania się nad błędem w sztuce (w życiu?). Czyżby można było znaleźć odpowiedź w tym zestawie wierszy? … Sprawdźcie sami. W końcu autor napisał: „tworzę własną historię nie kopiuję twojej/ zamiast twarzy zostaje czasem wizerunek/ wizerunku się nie kreuje tylko buduje/ to nie jest faktura to literatura faktu/ jaka praca taka płaca czy to się opłaca/ kto czyta żyje podwójnie (a ten kto pisze?)” [Łucja Dudzińska]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Filia nr 7
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-1 W (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Poezji/Na Krechę ; t. 25)
Na okładce podtytuł: Czyli (nie)proste wiersze pozornie o (ni)czym. Na okładce odmienny tytuł serii: Seria Wydawnicza Grupy Literycznej Na Krechę.
Na stronie tytułowej dedykacja autora.
„Myszowisko” – trzeci tom Adama Marka potwierdza jego sprawność w budowaniu słownych obrazów alternatywnych do grafik – tym razem wybitnego artysty Daniela Mroza. Charakterystycznym wyróżnikiem poetyki autora są: asceza słowa, celność myśli, konceptualizm – gdzie warstwa abstrakcyjna przeplata się z nośną warstwą interpretacyjną. Mam wrażenie, że naprowadza to nas na dwa rodzaje filozoficznych myśli, które można określić motorem takiej poezji – myśl dyskursywną i intuicyjną. Pierwszą uznałabym jako pośrednie dochodzenie do rzekomej prawdy i ukazanie jej w wierszu, a druga myśl bezpośrednio w intelektualny sposób tak jakby styka się z przedstawioną grafiką. Autor nas kokietuje, że są to „wiersze pozornie o [ni]czym”. Wprawnie żongluje znaczeniami, nie są mu obce gry semantyczne oraz słowotwórstwo, aby osiągać kolejne warstwy. Istotną rolę interpretacyjną również odgrywają przerzutnie. Zamysł artystyczny Daniela Mroza (a prace były ilustracjami do książek czy komentarzem społecznych zachowań), za przyczyną poetyckiej wersji Adama Marka, wprost brawurowo zostaje wzbogacony o kolejną wizję. Łucja Dudzińska [lubimyczytac.pl]
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Filia nr 7
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-1 W (1 egz.)
Filia nr 6
Egzemplarze są obecnie niedostępne
Książka
W koszyku
Ogród Eowyn / Adam Marek. - Poznań : Font, 2020. - 48, [4] strony : ilustracje ; 21 cm.
(Biblioteka Poezji/Na Krechę ; t. 27)
Forma i typ
Przynależność kulturowa
Temat
Gatunek
Na stronie tytułowej dedykacja autora.
Adam Marek zaprasza nas do swojego tajemniczego ogrodu. Nazywa go „Ogrodem Eowyn” – sądzę, że jest to ogród życia – połączenie czasu, pamięci zdarzeń ze skrzętnie ukrytymi emocjami. Marek jest mistrzem w korespondencji słowa z obrazem, czemu dają wyraz jego wcześniejsze trzy książki poetyckie zawierające ekfrazy do prac artystów. Teraz autor zdecydował się „coś” zobrazować tylko słowami. Używa do tego dość ascetycznej, czasem abstrakcyjnej formy, jednak pojemnej w treść i filozoficzne rozważania. Ta skrótowość sprzyja sięganiu do sedna poetyckiej wypowiedzi, a wybojami na tej interpretacyjnej drodze będą charakterystyczne dla poetyki Marka przerzutnie, skróty myślowe, gra słów i skojarzeń. Takie pisanie świadczy o koherentności myśli oraz tworzeniu według sobie znanego klucza, zgodnie z wypracowaną własną dykcją poetycką, czym niewielu poetów może się poszczycić. Istotnym walorem wierszy z „Ogrodu Eowyn” jest łączenie wątków autotematycznych z baśniowymi, wizyjnymi, gdzie autor umiejętnie zaciera granice między fikcją a realnością, więc czytelnik może znaleźć swoje przytulne miejsce. Łucja Dudzińska [lubimyczytac.pl]
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Filia nr 7
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-1 W (1 egz.)
Filia nr 6
Egzemplarze są obecnie niedostępne
Książka
W koszyku
Fantomowe ciało królowej / Katarzyna Michalewska. - Wydanie I. - Poznań : Font, 2024. - 39, [3] strony ; 21 cm.
(Biblioteka FONT)
Forma i typ
Przynależność kulturowa
Gatunek
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Filia nr 7
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.162.1 W (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bez nawigacji / Lidia Ryś. - Wydanie I. - Poznań : Font, 2020. - 53, [3] strony : ilustracje ; 21 cm.
(Biblioteka Poezji/Na Krechę ; t. 26)
Autor
Forma i typ
Przynależność kulturowa
Gatunek
Życiopisanie Lidii Ryś zaowocowało debiutem poetyckim pod znamiennym tytułem „bez nawigacji”. Autorka od lat pisze do szuflady, więc sprawnie teraz realizuje scenariusz trwania w przemijaniu. I czytelnik może poczuć, że wszystko dzieje się pod kontrolą, z umiarem, w myśl optymistycznego spojrzenia w przyszłość. Ciekawa narracja niepozbawiona jest indywidualnych cech na poziomie formy, a nie języka. Mam na myśli sposób zapisu, wolnego podziału wersów, aby również uzyskać znaki przestankowe zastępujące brak interpunkcji, co umożliwia zabawę przerzutniami i składnią. To wszystko wzbogaca odbiór, tworzy nowe liryczne konteksty. Lidia Ryś często sytuację liryczną w wierszach buduje według zasady „od ogółu do szczegółu”, z pełną świadomością swoich – naszych pragnień, potrzeb, zdarzeń na poziomie skali makro. Tak utkana poezja wiedzie w kreatywną podróż, pełną wspomnień, wzruszeń, wśród codziennych, realistycznych sytuacji, obrazów pełnych wyrozumiałości, bliskości oraz wartościowych relacji. Łucja Dudzińska [lubimyczytac.pl]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Filia nr 7
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.162.1 W (1 egz.)
Książka
W koszyku
Пора зрозуміти цей світ - пора вгамувати біль /Редактор: Тереза ​​Томсія; Переклад: Олена Степанюк.
(Biblioteka Font)
Forma i typ
Przynależność kulturowa
Gatunek
Tekst równoległy w języku ukraińskim.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Filia nr 7
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.162.1 W (1 egz.)
Książka
W koszyku
Refleksy / Jan Stępień ; [rysunki na okładce i w środku: Jan Stępień]. - Wydanie I. - Poznań : Font, 2019. - 64, [4] strony : ilustracje ; 21 cm.
(Biblioteka FONT ; t. 43)
Forma i typ
Przynależność kulturowa
Jan Stępień, rysownik, prozaik, poeta, przekazuje nam zbiór miniatur prozatorskich, o charakterze osobistych zapisków, w formie dziennika, ale bez dat. Czas nie pełni tutaj istotnej roli. Teksty stanowią wyważony, nasycony poczuciem humoru dialog z żoną Marią albo z konkretnym, bliskim czy wirtualnym podmiotem literackim. „Refleksy” jako przebłyski, ale i refleksje z codziennych zdarzeń – mini scen będących wspomnieniem osób, przyjaciół, zaistniałych sytuacji czy empatycznych rozważań. Szybkie reakcje i riposty sprawiają, że czytelnik czuje się w centrum przedstawionych epizodów. [lubimyczytac.pl]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Filia nr 7
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.162.1 W (1 egz.)
Książka
W koszyku
Emocjonalne splamienia / Mirosława Ściupider-Młodkowska. - Wydanie I. - Poznań : FONT, 2024. - 45, [3] strony ; 21 cm.
(Biblioteka FONT t. 76)
Mirosława Ściupider-Młodkowska, jak pisze, „z poezją niewiele ma wspólnego”. Zaprzecza temu ciekawie zaplanowana debiutancka książka „Emocjonalne splamienia”, która potwierdza poetycki talent i wrażliwość autorki. Ten tom, w swoisty sposób, pełni rolę psychologicznego katharsis, rolę rozliczania się z przeszłością i z samą sobą. A najłatwiej dokonać tego w samotności. Okazuje się, że emocje (zwłaszcza w nadmiarze) mogą być skazą, plamą. I w tym kontekście podążamy za wersami motywującymi do działania i zmiany. Słowa autorki zachowują wolne brzmienie. Świadomie bawi się rymem, słowotwórstwem, powtarzalnością scen. Przełamuje konwencje wierszowania, stosując obcojęzyczne tytuły, słowa, a w pisaniu kieruje się własną logiką. To zbiór wierszy, który polecam nie tylko w chwilach refleksji nad życiem. (Łucja Dudzińska - z okładki).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Filia nr 7
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.162.1 W (1 egz.)
Książka
W koszyku
Po-ranne ptaki / Anna Tlałka. - Wydanie I. - Poznań : Font, 2021. - 55, [5] stron ; 21 cm.
(Biblioteka Poezji/Na Krechę ; t. 28)
Forma i typ
Przynależność kulturowa
Gatunek
Twórczość Anny Tlałki rozkwita refleksyjnym, lirycznym słowem – raz niosącym optymizm, a innym razem (mniej lub bardziej uzasadnione) troskę i zwątpienie. Autorka wielokrotnie doceniana na ogólnopolskich konkursach poetyckich umiejętnie czerpie inspirację, budując obrazy, nastrój, alternatywne skojarzenia, w nawiązaniu do logiki zdarzeń panujących wśród ptaków i innych zwierząt. Czwarty tom wierszy Anny Tlałki zatytułowany „po-ranne ptaki” staje się wyrazem estymy dla przyrody, natury i ars poetyki, gdzie sprawnie przeplatają się również wątki egzystencjalne, oniryczne, uczuciowe, patriotyczne. Wiersze są przepełnione ruchem, są odloty i przyloty, „ludzie grają w tenisa”, odchodzą i przychodzą, przemierzają przestrzeń – „a my dalej biegniemy niosąc w sercu tylko jedną twarz”. Motyw ptaków, często wykorzystywany w literaturze, i tutaj symbolizuje poczucie wolności, dumy, talentu, duchowej wrażliwości, ale i budowanie gniazda rodzinnego. Łucja Dudzińska [lubimyczytac.pl]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Filia nr 7
Brak informacji o dostępności: sygn. 821.162.1 W (1 egz.)
Książka
W koszyku
Zbywalność rzeczy / Janusz Urbaniak. - Wydanie I. - Poznań : FONT, 2022. - 47, [3] strony ; 21 cm.
(Biblioteka FONT t. 60)
Forma i typ
Przynależność kulturowa
Gatunek
Zanim przeczytamy pierwszy i ostatni wiersz, często zastanawiamy się nad wymową tytułu. Debiut Janusza Urbaniaka "Zbywalność rzeczy" nie opisuje nam stanu posiadania ani chęci pozbywania się cennych lub zbędnych rzeczy. Otóż czym może być „zbywalność rzeczy". Miarą wartości, jakie są ważne (tylko) dla nas? A może jest to równoważność uprzedmiotowionej podaży, jaką nam świat serwuje, w stosunku do naszego indywidualnego popytu na szczęście, miłość, spokój, bezpieczeństwo? Co się dzieje, gdy nasz popyt na przysłowiowe szczęśliwe życie nie zostanie zaspokojony. I uświadomimy sobie jego wielowarstwowy charakter, wielowątkową istotę rzeczy, różnorodny punkt widzenia. Wiem, że uważny czytelnik znajdzie odpowiedź w tej intrygującej książce poetyckiej - i uprzedzam – będzie to wymagająca lektura. Autor zaskakuje nas dykcją poetycką, oszczędną w poetyckie środki (chociaż nie obawia się inwersji),aby metaforyczną scenerią wydarzeń, i rozmaitością poruszanych tematów, stworzyć relację z życia. Janusz Urbaniak w centrum uwagi stawia człowieka, który zmaga się z utratą, z traumatycznym losem, powszednimi problemami i z samym sobą. Często przeżywa prywatny, swoisty armagedon. To człowiek, który wciąż poszukuje, zdobywa wiedzę, doświadczenie, uczy się wartościować swoje przeżycia, potrzeby, aby podejmować właściwe decyzje. [lubimyczytac.pl]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Filia nr 7
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.162.1 W (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej