Marek Adam (1969- )
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog księgozbioru
(4)
Forma i typ
Książki
(4)
Poezja
(4)
Dostępność
dostępne
(4)
Placówka
Filia nr 7
(4)
Autor
Sekuła Aleksandra
(2469)
Kozioł Paweł
(2013)
Kotwica Wojciech
(782)
Kowalska Dorota
(664)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(652)
Marek Adam (1969- )
(-)
Kochanowski Jan
(587)
Krzyżanowski Julian
(546)
Kraszewski Józef Ignacy
(481)
Sienkiewicz Henryk
(474)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(431)
Konopnicka Maria (1842-1910)
(371)
Steel Danielle (1947- )
(369)
Roberts Nora (1950- )
(368)
Prus Bolesław (1847-1912)
(348)
Słowacki Juliusz
(331)
Krasicki Ignacy
(327)
Otwinowska Barbara
(309)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(299)
Christie Agatha (1890-1976)
(273)
Dąbrowska Maria (1889-1965)
(263)
Trzeciak Weronika
(262)
Konopnicka Maria
(260)
Iwaszkiewicz Jarosław
(246)
Popławska Anna
(241)
Boy-Żeleński Tadeusz
(238)
Zarawska Patrycja
(237)
Fabianowska Małgorzata
(236)
Leśmian Bolesław
(233)
Szulc Andrzej
(204)
Goliński Zbigniew
(201)
Dug Katarzyna
(198)
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(196)
Baczyński Krzysztof Kamil
(194)
Orzeszkowa Eliza (1841-1910)
(194)
Andersen Hans Christian (1805-1875)
(185)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(178)
Tuwim Julian
(173)
Włodarczyk Barbara
(173)
Musierowicz Małgorzata (1945- )
(171)
Wyspiański Stanisław
(169)
Brzechwa Jan
(168)
Mazan Maciejka
(168)
Coben Harlan (1962- )
(162)
Jachowicz Stanisław
(159)
Kasprowicz Jan
(157)
Lem Stanisław (1921-2006)
(153)
Staff Leopold
(152)
Zarawska Patrycja (1970- )
(149)
Busquets Carlos
(148)
Makuszyński Kornel (1884-1953)
(148)
King Stephen (1947- )
(144)
Lindgren Astrid (1907-2002)
(144)
Wańkowicz Melchior (1892-1974)
(144)
Szekspir William
(143)
Kasdepke Grzegorz (1972- )
(141)
Chmielewska Joanna (1932-2013)
(140)
Dickens Charles (1812-1870)
(139)
Lech Justyna
(138)
Widmark Martin (1961- )
(137)
Gombrowicz Witold (1904-1969)
(135)
Parandowski Jan
(135)
Reymont Władysław Stanisław
(133)
Clark Brenda
(132)
Courths-Mahler Jadwiga
(132)
Fredro Aleksander
(132)
Balzac Honoré de (1799-1850)
(131)
Broniewski Władysław
(131)
Dobrzańska-Gadowska Anna
(131)
Rolando Bianka
(131)
Rzehak Wojciech
(130)
Gralak Anna
(129)
Grimm Wilhelm
(129)
Mickiewicz Adam
(129)
Mróz Remigiusz (1987- )
(126)
Montgomery Lucy Maud
(124)
Gawryluk Barbara (1957- )
(121)
Szancer Jan Marcin
(121)
Sparks Nicholas (1965- )
(120)
Suchodolski Bogdan
(120)
Barańczak Stanisław (1946-2014)
(119)
Czechowicz Józef
(119)
Zimnicka Iwona (1963- )
(116)
Ławnicki Lucjan
(116)
Rozwadowski Stanisław
(113)
Siewior-Kuś Alina
(112)
Szulc Marian
(112)
Grisham John (1955- )
(111)
Miłosz Czesław (1911-2004)
(111)
Tatarkiewicz Władysław
(111)
Możdżyńska Aldona
(110)
Szal Marek
(110)
Gerritsen Tess (1953- )
(109)
Hesko-Kołodzińska Małgorzata
(109)
Jaczewska Edyta
(109)
Iwaszkiewicz Jarosław (1894-1980)
(107)
Markiewicz Henryk
(107)
Drewnowski Jacek (1974- )
(106)
Hertz Paweł
(105)
Kapuściński Ryszard (1932-2007)
(105)
Liebert Jerzy
(105)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
2010 - 2019
(3)
Okres powstania dzieła
2001-
(4)
Kraj wydania
Polska
(4)
Język
polski
(4)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(4)
Temat
Dedykacja
(3)
Ekfraza
(2)
Dedykacje
(1)
Eidrigevičius, Stasys (1949- )
(1)
Grafika polska
(1)
Malarstwo litewskie
(1)
Temat: czas
1901-2000
(1)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
2001-
(1)
Gatunek
Wiersze
(4)
4 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
(Biblioteka Poezji/Na Krechę ; t. 25)
Na okładce podtytuł: Czyli (nie)proste wiersze pozornie o (ni)czym. Na okładce odmienny tytuł serii: Seria Wydawnicza Grupy Literycznej Na Krechę.
Na stronie tytułowej dedykacja autora.
„Myszowisko” – trzeci tom Adama Marka potwierdza jego sprawność w budowaniu słownych obrazów alternatywnych do grafik – tym razem wybitnego artysty Daniela Mroza. Charakterystycznym wyróżnikiem poetyki autora są: asceza słowa, celność myśli, konceptualizm – gdzie warstwa abstrakcyjna przeplata się z nośną warstwą interpretacyjną. Mam wrażenie, że naprowadza to nas na dwa rodzaje filozoficznych myśli, które można określić motorem takiej poezji – myśl dyskursywną i intuicyjną. Pierwszą uznałabym jako pośrednie dochodzenie do rzekomej prawdy i ukazanie jej w wierszu, a druga myśl bezpośrednio w intelektualny sposób tak jakby styka się z przedstawioną grafiką. Autor nas kokietuje, że są to „wiersze pozornie o [ni]czym”. Wprawnie żongluje znaczeniami, nie są mu obce gry semantyczne oraz słowotwórstwo, aby osiągać kolejne warstwy. Istotną rolę interpretacyjną również odgrywają przerzutnie. Zamysł artystyczny Daniela Mroza (a prace były ilustracjami do książek czy komentarzem społecznych zachowań), za przyczyną poetyckiej wersji Adama Marka, wprost brawurowo zostaje wzbogacony o kolejną wizję. Łucja Dudzińska [lubimyczytac.pl]
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Filia nr 7
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-1 W (1 egz.)
Filia nr 6
Egzemplarze są obecnie niedostępne
Książka
W koszyku
Ogród Eowyn / Adam Marek. - Poznań : Font, 2020. - 48, [4] strony : ilustracje ; 21 cm.
(Biblioteka Poezji/Na Krechę ; t. 27)
Forma i typ
Przynależność kulturowa
Temat
Gatunek
Na stronie tytułowej dedykacja autora.
Adam Marek zaprasza nas do swojego tajemniczego ogrodu. Nazywa go „Ogrodem Eowyn” – sądzę, że jest to ogród życia – połączenie czasu, pamięci zdarzeń ze skrzętnie ukrytymi emocjami. Marek jest mistrzem w korespondencji słowa z obrazem, czemu dają wyraz jego wcześniejsze trzy książki poetyckie zawierające ekfrazy do prac artystów. Teraz autor zdecydował się „coś” zobrazować tylko słowami. Używa do tego dość ascetycznej, czasem abstrakcyjnej formy, jednak pojemnej w treść i filozoficzne rozważania. Ta skrótowość sprzyja sięganiu do sedna poetyckiej wypowiedzi, a wybojami na tej interpretacyjnej drodze będą charakterystyczne dla poetyki Marka przerzutnie, skróty myślowe, gra słów i skojarzeń. Takie pisanie świadczy o koherentności myśli oraz tworzeniu według sobie znanego klucza, zgodnie z wypracowaną własną dykcją poetycką, czym niewielu poetów może się poszczycić. Istotnym walorem wierszy z „Ogrodu Eowyn” jest łączenie wątków autotematycznych z baśniowymi, wizyjnymi, gdzie autor umiejętnie zaciera granice między fikcją a realnością, więc czytelnik może znaleźć swoje przytulne miejsce. Łucja Dudzińska [lubimyczytac.pl]
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Filia nr 7
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-1 W (1 egz.)
Filia nr 6
Egzemplarze są obecnie niedostępne
Książka
W koszyku
(Biblioteka Poezji/Na Krechę ; t. 19)
Na stronie tytułowej dedykacja autora.
Artystyczna fascynacja Adama Marka obrazami Stasysa Eidrigevičiusa zachęca do spojrzenia na graficzne motywy przez pryzmat sytuacji lirycznych tomu „Ptasia korona”. Obrazy te powstają na podobnej płaszczyźnie co poezja. I na tej bazie autor skrupulatnie konstruuje swój poetycki debiut. Koncepcja estetyczna całości jest niepodważalna. Między obrazem a słowem zachodzi interakcja o rozbudowanym napięciu. Ekfraza nie jest łatwą sztuką, tym bardziej gdy dotyczy wybitnych prac artysty o światowej sławie. Podporządkowanie pierwszemu wrażeniu często pociąga za sobą dyscyplinę słowa. Z jednej strony obraz narzuca temat, a z drugiej pozwala na pójście tropem indywidualnych odczuć wypływających poza ramy tego, co widzimy, ale za to czujemy intuicyjnie. Skojarzenia są wartością dodaną, przemycają problemy i sensy istotne zarówno dla autora obrazu, jak i autora wiersza. Dzięki bogatej symbolice ukazują oni alternatywny świat powiązań i znaczeń. Czy to przyczyniło się do stworzenia poezji sensu oraz ekspresji, gdzie króluje swobodny i naturalny sposób wyrazu – sprawdźcie sami. Łucja Dudzińska [lubimyczytac.pl]
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Filia nr 7
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-1 W (1 egz.)
Filia nr 6
Egzemplarze są obecnie niedostępne
Książka
W koszyku
(Biblioteka Poezji/Na Krechę ; t. 22)
Forma i typ
Przynależność kulturowa
Temat
Gatunek
Na okładce odmienny tytuł serii: Seria Wydawnicza Grupy Literycznej Na Krechę.
Na stronie tytułowej dedykacja autora.
Poezję Adama Marka określa naturalność i prostota wypowiedzi, a w tym tkwi największa sztuka i siła. Dopracowane wersy są podporządkowane zwartym sensom, nie ma tutaj zbędnych słów czy opisów, a mocy przekazu i dodatkowej przestrzeni interpretacyjnej nadają przerzutnie. Autor nie potrzebuje fajerwerków słownych i nadmiernych środków wyrazu poetyckiego, aby wprowadzić czytelnika w liryczny, symboliczny świat. Tutaj dzieli go na męski i żeński punkt widzenia, aby wyrazić wprost, co czuje, przeżywa oraz w jakim stanie ducha i ciała bohater(ka) znajduje się w danym momencie. Ale... no właśnie jest w tomie Stan posiadania ten najważniejszy zamysł – na logikę temporalną wpływa zatrzymany kadr – fotografia Marii Kuczary. Adam Marek wyspecjalizował się w przekuwaniu obrazu w słowo – w emocjonalną historię, na płaszczyźnie mądrości skojarzeń i budowania alternatywnych wizji. Jedność obrazu ze słowem jako ekfraza, w jego przypadku, nie stanowi interdyscyplinarnego uzależnienia – to raczej cecha charakterystyczna (debiut Ptasia korona tworzą ekfrazy do prac Stasysa Eidrigevičiusa). Wiersze, mimo że powstały w wyniku inspiracji fotografią, również w drugim tomie, mogą istnieć samodzielnie, a ten aspekt dodatkowo potwierdza swoisty talent autora. Łucja Dudzińska [lubimyczytac.pl]
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Filia nr 7
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-1 W (1 egz.)
Filia nr 6
Egzemplarze są obecnie niedostępne
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej